túl a normák zaján
VÂNIA GALA: COOLING DOWN SIGNS (KIHUNYÓ JELEK)
  • 2014.01.30. 20:00

A Beyond Front@/Bridging New Territories elnevezésű projekt Horvátország, Ausztria, Nagy-Britannia, Magyarország és Szlovénia kortárs táncszervezeteinek valamint társult partnereinek (Portugália, Görögország, Olaszország, Szerbia és Szlovákia) együttműködése, melynek célja, hogy fiatal táncosok és koreográfusok számára nemzetközi téren bemutatkozási lehetőséget és munkát biztosítson, valamint lehetővé tegye későbbi munkakapcsolatok kialakítását. E program keretében jött létre a ’Cooling down signs’ című alkotás is, melyre egy európai nyílt felhívást követően választották ki Vânia Gala portugál koreográfust, a táncosok válogatására pedig Szlovéniában, Horvátországban és Magyarországon került sor. A 8. Burgenlandi Tanztage-n (Ausztria) tartott munkabemutatót követően a premierre a zágrábi Dance Week Fesztiválon került sor 2013 májusában. A produkció augusztusban a szlovéniai Front@ Fesztiválon vendégeskedett. Január 30-án egyetlen alkalommal pedig a hazai közönség is megtekintheti ezt a különleges előadást, melyről Vânia Gala így nyilatkozott:

„A „Cooling Down Signs” című munkám a világban ma egyre inkább elhatalmasodó apátiáról szól. Az volt a célom, hogy a darabban egy olyan performatív emléktárat jelenítsünk meg, ami tükrözi annak a tétlenségnek az állapotát, amelyben érzésem szerint mi, (vagyis az én generációm) lavírozunk.
Ezt a művet úgy komponáltam meg, hogy tükrözze azokat a stratégiákat, ahogyan megbirkózunk a mai világ kihívásaival. A stratégiákat, ahogyan birtokoljuk (vagy nem birtokoljuk) a testünket, vagy még inkább, a teret.
A beletörődés annyit jelent, hogy megengedjük, hogy a testünkben lévő feszültséget fokozatosan felváltsa egy nyugalmasabb, vagy a nyugalomhoz közeli állapot. Ami talán a kiüresedés metaforája.
Ebben az értelemben itt szó van egyfajta mozdulatlanság megjelenéséről is. Sőt, még inkább a társadalomból, a közösségből, a testből fakadó visszahúzódásról, valamint arról, hogy mennyire belefáradunk azokba az erőfeszítésekbe, amelyekkel megpróbálunk szembenézni a beletörődéssel. Ezek a táncban a kimerítő gyakorlások, a fárasztó konvenciók. Ha ezekről a fogalmakról beszélünk, akkor bizonyos mozdulatlanságról is beszélünk, és arról a pillanatról, ahol alig van mit mondanunk.
A témákban a „mát” kerestem, és azokat a dolgokat, amelyek befolyásolják, illetve elidegenítik a kortársaimat.
Az állandóság, ami a darab tagoltságában csak látszólagos, több mint annak a kényelmetlen érzésnek a metaforája, miszerint hiányzik az a képességünk, aminek a segítségével meg tudnánk birkózni a minket gyorsan elárasztó, mértéktelen mennyiségű információval. Pedig rohanó világunkban meg kellene találnunk azokat a módszereket, amelyek segítségével fel tudnánk őket dolgozni.
Ennek a darabnak az is az örökös/végső küldetése, hogy bebizonyítsa, hogy az életszerűség a színpadon is lehetséges. Még koreográfia nélkül is.”

Az alkotóról:

Vânia Gala portugál koreográfus, Angolából származik, tanulmányait a hollandiai Arnhemben kezdte, majd a londoni Trinity Laban Tánc és Zene Konzervatóriumban szerzett koreográfus diplomát. Számos nemzetközi együttműködésben illetve tánc szerveződésben részt vett, mint Les Ballet C. de La B, Christine de Smelt, Constanza Macras, National Scene – Bergen, Morten Travik, Kompani B. Valiente. Legismertebb munkája az ’Automatic ID/AID’ című darab, mely Európa-szerte ismertté és elismerté tette. Az angolai bemutatót követően többek között fellépett vele Portugáliában, Németországban, Norvégiában, Írországban, Nagy Britanniában és Oroszországban, sőt a 2007-es Velencei Biennálén, az első alkalommal létrejött Afrika Pavilonban is szerepelt ezzel az alkotásával. Hat évvel ezelőtt saját producer céget (Gala-me) hozott létre azzal a szándékkal, hogy segítse és támogassa a kortárs tánc területén végzett tevékenységeket. Az utóbbi időben Sonia Boyce-szal dolgozott a ’Coming Ashore’ című darabban, melynek kurátora Paul Goodwin (TATE) volt. Jelenleg is tanít a Tanz Fabrik, Kampnagel, és a Bergen Dansesenter tánciskolákban, a portugál Teatro Académico Gil Vicente-ben havonta tart nemzetközi tánckurzusokat, Semana [d] Anca címmel illetve Corpus Lab néven intenzív kortárstánc oktatási programot vezet.

“Vânia Gala egy letaglózóan precíz, pontosan átgondolt, az érzékekre és az intellektusra egyaránt intenzíven ható koreográfiát állított össze. A tompultság, a túltelítettség kérdését vizsgálva komoly szellemi és fizikai munkát kívánó kutatást követően egy érvényes és őszinte, a jelenségek mögé látó választ adott: az örökösen alkalmazkodó, alakot változtató test helyett a belső kiüresedés szabadságot adó, önmagába merülő útját mutatja meg.”
(Sándor Zita, Ellenfény online – 2013. július 1.)

Színészek: Teresa Noronha Feio, Varga Boglárka, Maja Kalafatić, Maria Duenas Lopez, Anis Habibović
Design: Bojan Gagić
Stylist: Josipa Tokić
Koreográfus: Vânia Gala
Produkció: Beyond Front@/Bridging New Territories, Creation Beyond Front@ IV, Croatian Institue for Movement and Dance (HR), Flota (SI), Progressione (HU)