- 2012.12.12. 20:00
A szöveg a fogyasztói társadalommal fordul szembe, Amerika-ellenes, globalizációellenes, virulens politikai kiáltvány és a végletekig teátrális. Szereplője érzékeny, sebezhető, zaklatott és alkalmazkodni képtelen: napjainkban mi más lehetne, mint bohóc.
A szöveg a fogyasztói társadalommal fordul szembe, Amerika-ellenes, globalizációellenes, virulens politikai kiáltvány és a végletekig teátrális.
Szereplője érzékeny, sebezhető, zaklatott és alkalmazkodni képtelen: napjainkban mi más lehetne, mint bohóc. Vagy költő – azaz szintén bohóc. A fogyasztás démonától megszállt társadalmunk csak komikusként értékelheti őt.
Az előadás a rendszer azon eszközeire világít rá, amelyek a tragikumot komikusnak tüntetik fel: átváltozás, amely az egyénre nézve csak tragikusan végződhet.
Rodrigo Garcia szövegeinek erénye, hogy erős érzelmeket váltanak ki, izgatnak, kérdéseket vetnek fel, gondolkodni kényszerítenek. Meggátolnak abban, hogy a fogyasztói társadalom részére előgyártott különböző manipulációs stratégiák válaszaival az elhülyülésig tömjük magunkat.
Victor Scoradeţ színházi szakember és műfordító, a Nemzetközi Színikritikusok Egyesülete román szekciójának volt elnöke, igazgatta a Román Színházi Szövetség (UNITER) programokkal és projektekkel foglalkozó szakosztályát, koordinált felolvasó-színházi előadásokat jelenkori szerzők műveiből. Mint majd’ minden filológus ‘89 előtt, ingázó irodalomtanárként kezdte, később egy német kisebbségi újság szerkesztői és szerkesztőségi titkári feladatait látta el. A kilencvenes évektől kezdődően egyre többet foglalkozik színházi szövegekkel, fordításokkal. 2009-ben az egyik legrangosabb német irodalmi kitüntetést, a Goethe-díjat vehette át jelenkori német drámák román fordításáért, és annak előmozdításáért, hogy ezeket a darabokat romániai színpadokon bemutassák.
A fesztivál keretében megvalósuló előadás támogatója: Magyar Művészeti Akadémia
főszerepben:
Ronald: Harsányi Attila
rendező: Victor Scoradeţ