túl a normák zaján
A GROUNDFLOOR GROUP BEMUTATJA POST.SYNC
  • 2012.06.13. 20:00

Az előadás rendező-koreográfusa Sinkó Ferenc, aki alapképzettségében színész (2002-ben végzett Kolozsváron, azóta a Kolozsvári Állami Magyar Színház tagja). Első előadását 2006-ban rendezte sunSET címmel, ebben a színházi fények, a nappali fény és a vetítés viszonyát feszegette egy különleges zsinagógai térben (Tranzit Ház). Ezt követte a SAMPLES című, a városi mozdulat-viselkedés-minták tükrözésére épülő videó-mozgás-installáció, melynek első bemutatója Kolozsváron 2008-ban volt, és 2010-ben készült belőle egy isztanbuli és egy szófiai verzió is. A Post.Sync bemutatója 2009-ben a Nemzetközi Temps D’Image Fesztivál keretében volt és beválogatták a Balkan Dance Platform Ljubljanai kiadására (2010 április). Legutóbb előadása a 2011 őszén bemutatott, és a Temps D’Image Fesztiválra beválogatott DIVÁK.

Az előadás alappillére Balla Szabolcs színész, akinek rendkívüli képességei lehetővé teszik, hogy minden hangot leutánozzon, a láncfűrésztől a vonat kattogásáig, a ping-pong meccstől a kortárs táncos ruhájának suhogásáig. Ő lesz az, akinek mikrofonokkal történő játéka a meghatározza az előadás hangjának terét. Mozgásban hozzá kapcsolódik Székely Ágota kortárs táncművész, aki ezt a hangvilágot fogja mozdulataival ellenpontozni, szétfeszíteni.

A díszlet- és jelmezvilág alkotója Szabó András Kolozsváron élő képzőművész, a Korunk Galéria kurátora, a videó-munkát az animációban, vágásban, reklám és kisfilm szakmában egyaránt otthonosan mozgó Török Tihamér jegyzi.

Az előadás nyitott folyamat eredménye, az alkotótársak közös kutatásaira épült és belőlük építkezett. A próbafolyamat alatt körbejárt témákat (csend, gyerekkori film- és rajzfilmélmények, a természet és a környezet hangjai, zörej-zaj-káosz) az alkotócsapat közösen dolgozta fel és mindenki lefordította a maga alkotási helyzetére.

sajtóvisszhang – fordítás

A kolozsvári GroundFloor Group előadását, Post. Sync címmel, Sinkó Ferenc rendezte, a Kolozsvári Állami Magyar Színház kiváló színésze. Egy bizonytalan identitású valaki (Balla Szabolcs) – talán ügynök, köztisztviselő, demagóg, motivációs tréner, politikus – maradék szabadidőmorzsáit a tévé előtt tölti, mint akárki mai ember. Aztán leválva az eredeti hangtól, megteremti a saját hang-valóságát, akár a némafilmek japán narrátorai. A végeredmény szellemes tévé-pop-kultúra-koktél, melyet a sokoldalú Balla Szabolcs (szintén a kolozsvári magyar színház művésze) kever nekünk mesterien.
Az ő ellenpontja Székely Ágota TV kaméleon szereplője, a tévédoboz által végleg beszippantott egyén megtestesítője, akinek identitása elveszett a képernyő képözönében, egy kiüresedett, tartalmatlan lény, aki képtelen az önkifejezése, akin eluralkodtak a médiaklisék. Az előadás, a szórakoztatatás látszólag domináns komponense ellenére állandó reflexióra késztet.
Horatiu Damian on ovidiublag.ro

Bezáródtunk egy hangzó gömbbe. Minden mozgás hang. Minden gesztus „hang-fricska”. Belépünk ebbe a hangzásburokba, melyben a hangok erősödnek vagy eltűnnek a kialakuló helyzet függvényében. Hogyan viszonyulunk a hangokhoz miközben éppen elnyelnek bennünket? Halljuk őket? Más síkokkal összemosódva érzékeljük őket, vagy ellenkezőleg, saját nyelvvel rendelkező önálló térként?
A Temps d’Images Fesztivál(11-20 octombrie 2011) keretében bemutatott Post.Sync előadás elgondolkodtat a hangok dramaturgiájának dinamikájáról. A hang a kép része, a kép kommentje, a kép aláaknázása. Elvonttá teheti a képet, vagy konkrétságát hangsúlyozhatja. Ahány funkció annyi környezethez való viszonyulási lehetőség. Az előadásban a hangok és képek rendszere audió-videó átfedésekből épül fel, amelyek egy egész jel- és reprezentációs rendszert alkotnak. Hány kép van egy hangban? Hogyan hangzik, amit látunk? Elképzelhetünk-e „hangöntvényeket”, amelyek vizuális építmények részei? Miféle kommunikáció alakulhat ki ott, ahol a hang beköltözik a testbe és lebénítja a beszédet? Leginkább a tartalom-kontextus asszociációjában működünk, anélkül, hogy reflektálnánk magára az asszociációra. (Michaela Michailov)
Mihaela Michailov: Hallod magad?
ArtAct Magazine
http://www.artactmagazine.ro/can-you-hear-yourself.v.html

groundfloor group

A GroundFloor Group a kolozsvári Ecsetgyár Független Kulturális Központban szervez kortárs tánccal kapcsolatos műhelyeket, előadásokat, eseményeket. A szervezet főként Sinkó Ferenc rendező-koreográfus munkáit mutatta be: “sunSET”(2007), “Message” (2009), “post.sync” (2010) és “Dívák” (2011). Az előadások jellege interdiszciplináris, műfailag valahol a tánc és a színház határán helyezkednek el; és bemutatásra kerültek a Temps D’Image Fesztivál (2010, 2011) keretében, a Kortárs Román Előadóművészeti Platform (2011), a Balkán Tánc Platform (2011) programjában, valamint az Eszéki Nyári Fesztivál (2011) és a bukaresti Restart (2007) részeként.

A GroundFloor Group szervezi Kolozsváron a romániai kontakt improvizációs közösség éves nemzetközi fesztiválját, a Trans-Contactot, amelynek eddigi hat kiadása során 40 tanár járult hozzá a több mint 450 résztvevő (előadóművész és nem előadóművész) szakmai és személyes fejlődéséhez, valamint a romániai kontakt improvizációs közösség kialakulásához és gyarapodásához. A közösségépítő tevékenység részeként műhelyeket és intenzív kurzusokat is szervezünk, vendégtanárunk volt: Cosmin Manolescu (Ro), David Zinder (Is), Katja Mustonen (FI/Ge), Heike Kuhlmann (Germany), Ulla Makinnen (Finland), Tal Avni (Is).

www.groundfloor.ro