túl a normák zaján
ARADI KAMARASZÍNHÁZ: LOVAK AZ ABLAKBAN
  • 2012.02.27. 20:00

Díjak, elismerések:
2010
– A Fundatia “Liga pentru Teatru” különdíja – Harsányi Attila
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
– Legjobb női főszereplő – jelölés – Bacskó Tünde
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
– Legjobb férfi főszereplő – jelölés – Harsányi Attila
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
– Legjobb rendezés – jelölés – Radu Dinulescu
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya

Fesztiválok, turnék:
2010
– Pécs2010 – Európa Kulturális Fővárosa, a Határtalan Város-Határtalan Színház program keretében
– XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
– XX. Nemzetközi THEALTER Színházi Fesztivál, Szeged – a Budapesti Román Kulturális Intézet támogatásával
– Magyar Színházak XXII. Fesztiválja, Kisvárda

2009
Pécs2010 – Európa Kulturális Fővárosa, a Határtalan Város-Határtalan Színház program keretében
II. DráMa Fesztivál, Székelyudvarhely

Kritikák:

A háború bohócai
Ritkán ír le ilyet az ember, de néha mégis: a pécsi Visniec-bemutató semmiféle hiányérzetet nem hagyott maga után. Kitűnő darab, érzékeny rendezés, remek színészi munka.
REVIZOR http://www.revizoronline.com/hu/cikk/1796/matei-visniec-lovak-az-ablakban-pecsi-harmadik-szinhaz-aradi-kamaraszinhaz-orokseg-fesztival-2009

lovak az ablakban aradi kamara
az aradi kamaraszínház tegnap duplázott, két előadást mutatott be. hogy csinálják? hogy csinálják, hogy mindig jól csinálják? eddig is ezt gondoltam, de most még inkább, az aradi kamara az összes jövőbeli előadásán számíthat rám a nézőtéren. bármikor.
THEALTER.HU http://www.thealter.hu/magyar/2010/blog/167

Történet a piros lóról

A színészi játék pedig meglehetősen változatos. Tapasztó Ernő folytonosan alakuló hírnöke, amely szerepe szerint minden helyzethez a legmegfelelőbb, ennek ellenére sosem tudja a hírt megfelelően közölni. Szerepében Bacskó Tünde megjárja a női lét, a női szenvedés mélységeit, melyet Harsányi Attila minden helyzetben változó, hol fájdalmasan komikus, hol pedig meghatóan drámai férfi szerepei egészítenek ki.
IRODALMI JELEN http://www.irodalmijelen.hu/node/5800

Jól sikerült dobbantás után, színvonalas folytatás
Nagyszerű darab, amely Radu Dinulescu értelmezésében remekül hozza felszínre a háborúk irtózatos „logikáját”, illetve ezeknek az elszenvedőkre, túlélőkre kifejtett „mellékhatását”: az erkölcsi és mentális romlást. Ironikus parabola a háborúról, az emberi viszonyokról.
SZABADSAG http://www.szabadsag.ro/szabadsag/servlet/szabadsag/template/article,PArticleScreen.vm/id/33458

Kékítőgolyó

Harsányi Attila úgy bújik egyik bőrből a másikba, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, mint ahogyan Tapasztó Ernő hírnökei is tökéletesen lejönnek. Bacskó Tündenői karakterei már inkább összemosódnak, de az ő játékában se találtam kivetnivalót. Sőt!
Radu Dinulescu rendezése és a színészek klasszis játéka az abszurd színház igazi csemegéje volt.
SZEGED.MA http://szegedma.hu/hir/szeged/2010/07/kekitogolyo-%E2%80%93-thealter-blog-hatodik-nap.html

Hogy kerül a ló az ablakba?

megrendülés (ha, akkor) később következik be – utólag rájövünk, tulajdonképpen mit is találtunk annyira mókásnak. Azt, hogy a – parádésan eljátszott – férj edények-evőeszközök háborúját játszatja terhes feleségével? Vagy azt, hogy koporsó helyett a folyton új arcát mutató hírhozó a tízezer bakancsot hozza el, melyek eltaposták a férfit?
KISVÁRDAI LAPOK http://szinhaz.w3h.hu/images/Image/2010/0621/kvlap100622_1-8web.pdf

Szinopszis:

A Párizsban élő román szerző magyar nyelven eddig még soha nem játszott darabjának érdekessége, hogy a darabot két magyarországi, illetve egy romániai magyar színész játssza, az előadást pedig egy román rendező jegyzi.
Az 1956-ban született Matei Visniec Lovak az ablakban című drámáját 1987-ben a bukaresti ősbemutató előtt egy nappal betiltották, és csak 1989 után kerülhetett Romániában színpadra. Visniec darabjait többek között Franciaországban, Lengyelországban, Oroszországban, Hollandiában, Svájcban, Németországban, Kanadában, Belgiumban, Olaszországban, az Egyesült Államokban, Ausztriában, Finnországban, és a Moldovai Köztársaságban is játszották.
A Lovak az ablakban a Ionescói abszurdból kiinduló, de az abszurd drámát parodizáló, a görög színházi hagyományokhoz is visszanyúló, a történelmet a bagatell szintjére emelő, de a babona világát sem mellőző iróniával teletűzdelt parabola a háborúról, a háborút megelőző borzalmakról, az emberi viszonyok párhuzamos világokban futó ellehetetlenüléséről.