túl a normák zaján
KAMPEC DOLORES KONCERT
  • 2007.03.11. 22:00

Virtuális világzene? Vagy poszt-rock szintézise
öntörvényű jazzel?

A sajtóban efféléket olvasni:

“A Kampec Dolores képzeletgazdag, eredeti szintézise különös dallamoknak, szürreális szövegeknek, finoman töredezett ritmusoknak. Jól hallható a népzenei (magyar és nem magyar) hatás, amely modern jazzel, elektronikus megoldásokkal, helyenként kortárs improvizációval keveredik.”

(egy német napilapból)

De valóban döntő fontosságúak a stiláris skatulyák?

Az együttesben az alapító HAJNÓCZY CSABA (gitár) és KENDERESI GABI (ének, hegedű) mellett VAJDOVICH ÁRPÁD basszusgitározik, ÖLVECZKY TAMÁS dobol.
A csoport fúvósa GRENCSÓ ISTVÁN, a magyar jazz kiemelkedő egyénisége.

Történet

A KAMPEC DOLORES-t 1984-ben alakította Hajnóczy Csaba (korábban: Kontroll Csoport), Kenderesi Gabi és Szini (Szineg Ildikó – ének, gitár, később basszusgitár). A saját hangot kereső együttes első korszakában (1984-1990) Szegvári Zoltán (szaxofon) volt a negyedik állandó tag. A korai években rendszeres szereplői voltak a budapesti klubszcénának: a Déja Vu Revü, a Ráday klub, az Almássy téri Klub 2000 voltak leggyakoribb színhelyei fellépéseiknek, de felléptek 1985-ben Nico előzenekaraként is a Petőfi Csarnokban.

A külföldi szereplések 1987-ben, a varsói Carrot Fesztivállal kezdődtek, amely az első nagyszabású, nemzetközi alternatív zenei esemény volt Kelet-Európában. A Kampec Dolores 1988-ban előzenekarként vett részt a legendás amerikai zenekar, a Pere Ubu 12 országot érintő európai turnéján.

1988-ban a holland The Ex meghívására és támogatásával Amsterdamban az együttes elkészítette első nagylemezét, amelyet a Konkurrel jelentetett meg Nyugat-Európában, majd a következő évben a Ring, Magyarországon. A “Levitáció” c. második nagylemez a sajtó szerint 1991-ben az év legjobb magyar alternatív lemeze volt.

A “Tű fokán” időszakban ((1991-94) az alapító trió Dózsa György gitárossal volt teljes, aki 1997-ig maradt a zenekar tagja. Az 1993-ban megjelent albumon Muraközi Péter dobol. Ebben az időszakban a két gitár lehetőségeivel való kísérletezés jellemezte a Kampec útját. “Kenderesi Gabi hangja érdeklődést mutat az absztrakt expresszionizmus iránt. A Kampec Dolores nagyon kifinomult ízlésről kezd tanúskodni.” – írta a londoni Wire a lemezről.

Szini és Murak távozása a csoportból egybeesett Hajnóczy és Kenderesi radikálisabb stílusok iránti érdeklődésével. A “Zúgó” album időszakában (1995-99) Ágoston Béla (szaxofon, fuvola, duda stb.) és Hárságyi Péter (ütőhangszerek) váltak a Kampec Dolores további meghatározóivá. Kenderesi Gabi ezen a lemezen szövegeket alig használ, szokatlan vokális technikákat és ismeretlen nyelveket annál inkább. “A Zúgó mind a zenei eszközök, mind a formai elemek használatában bátrabb és újszerűbb elődeinél.” – írta a kritikus. Erre az időszakra esett a Kampec észak-amerikai bemutatkozása a kanadai Victoriaville fesztiválon.

2000-ben, Vajdovich Árpád, Szokoly Dongó Balázs (fúvosok)és Halmos András (dob)részvételével készült el a következő CD: “A bivaly hátán”. Ezen néhány hosszabb lélegzetű, szabadabb darab mellett ismét szerepelnek dalok is, saját, magyar szövegűek mellett egy török és egy dél-indiai adaptáció.

2003 egy élő felvételt hozott: “KONCERT!” a címe. Ez egyben gyűjteménye a csoport addigi termése javának, s az első közös lemez Grencsó Istvánnal.

A 2006-os “Földanya, Égapa” (Ölveczky Tamással a doboknál)először Japánban látott napvilágot a Poseidon Records-nál, majd itthon és Angliában is.

Fontosabb külföldi fesztiválok

Stufstock 06, Románia, 2006 szept.
Bruxelles, 2006 aug.
Pardubice, CZ, 2006 jún.
FBI Festival, Osaka, 2005 dec.
Poseidon Festival, Tokyo, 2005 dec.
Stufstock Festival, Vama Veche, Románia, 2005 aug.
Bruxelles, Cinema Nova, 2005 febr.
Festival “Nuits Europeennes”, Strasbourg, 2004. okt.
Hongarijeaanzee, Hollandia Magyar Kulturális Évad, 2004. szept.
Chisinau Ethno-Jazz Festival, Moldávia, 2004. szept.
Chalons-en-Champagne, F, 2004 szept.
Festival des Pierres Levées, Weris, Belgium, 2004 júl.
Festival Moo, Párizs, 2004 jún.
Nova Paka, CZ, 2004. máj.
Finn-Ugor Zenei Fesztivál, Kudymkar, Komiföld, Oroszország, 2003 nov.
Sajeta Festival, Tolmin, SLO, 2003 aug.
Lapidarium Festival, Varsó, 2003 júl.
Magyar Kulturális Év Olaszországban, Velence, 2002. nov.
Vilnius Jazz, Litvánia, 2002 szeptember
SKIF, Szt-Pétervár ápr. 2002
Folk Marathon, Petrozavodsk, Karélia, RUS, 2002 ápr.
JazzKaar, Tallinn, EST, 2002 ápr.
Fruits de Mhere,Mhere, France, 2001 aug.
“Betes de scene”, Mulhouse, F, 2001 júl.
Herzberg festival, D, 2001 júl.
Evreux Festival, F, 2001 jún.
Eurotrialog 2000, Mikulov, CZ, 2000 aug.
Batofar cherche Budapest, Párizs, &apos99. nov
FIMAV, Victoriaville, Québec,Kanada, 1999. máj.
Musiques de Création, Jonquiéres, Québec, Kanada,&apos99.máj.
Evropná Alternatíva, Bratislava, &apos99 máj.
KOMMZ-Waschtag, Aschaffenburg, D, &apos98.aug.
Ponikve&apos98, Zágráb, 1998. jún.
Alternativa Festival, Prága, 1997.dec.
Music Celebration Day, Berlin, 1997.jún.
Brezzvezdni Festival, Ljubljana, 1997.máj.
Ring Ring Festival, Beograd, 1997.máj.
Interzona Festival, Újvidék, Jugoszlávia, 1997.máj.
A Magyar Kultúra Napja, Helsinki & Tallin, 1997. jan.
Fete de la Musique, Thionville, France 1996
Dissidenten Festival, Rotterdam 1992
Festival MIMI, Aux-en-Provence 1991
Biennale du Rock Européenne, Toulouse 1990
Festival, Werner Seelenbinder-Halle, Kelet-Berlin 1989
Ungarn Festival, Nürnberg 1989
Trans Musicales, Rennes 1988
Rock Forum, Vilnius 1988
Magyar Fesztivál, Zürich Rote Fabrik 1987
Carrot Festival, Varsó, 1987